Katia Sepúlveda
Katia Sepúlveda

Political fiction

 

Photograph B/W

60x45cm

2013

Cologne Germany

 

 

Mexico is a poor and broke class country, which it would never overcome. For Television broadcasting, it is a duty to bring them entertainment to take them out of their sad reality and harsh future.

 

These words were pronounced in 1993 by –in those days- Televisa´s magnate Emilio Azcárraga Milmo, kwon as El Tigre. With this phrase, it would be clear that for Azcárraga the intention for public television was to alienate the lower class population. 20 years from this quote, we have verified that the alienation promoted by Televisa and other Television broadcasters, it is not just about planting ignorance and quasi-beatify misery. Mexico´s public television has also taken the enterprise of dictating the sentimental education in the country and with it, carved out with iron in the Mexican popular imaginary the masculinity and femininity models. Has encouraged the violent masculinity and machismo and at the same time that condemns feminism and queer-cuir culture emancipation.

 

With Political Fiction, Katia Sepúlveda questions the ideological intention from the recording studio for German soup opera “Prohibited love”, intervened by the artist with phrases as “turn off the TV” or “Love decolonial”, the German set represents the complete mass media machinery; Hence, the photographic participation as well as the poster that is presented in the exposition, tries to question the spectator to reflect around all social (fictional) constructions that are inserted in the body and that shapes the Self that identifies us.

 

Abril Castro, Mexico, D.F. December 2015

 

 

Ficción Política

 

Fotografias b/n

60x45cm

2013

Colonia Alemania

 

 

México es un país de una clase modesta muy jodida, que no va a salir de jodida. Para la televisión es una obligación llevar diver- sión a esa gente y sacarla de su triste realidad y de su futuro difícil.

 

Estas palabras fueron pronunciadas por el -en aquel entonces- magnate de Televisa Emilio Azcárraga Milmo, El Tigre, en 1993. Con esta frase, quedaría claro que para Azcárraga la intención de la televisión “pública” en México es enajenar a la población más humilde. A más de 20 años de esta cita, verificamos que la enajenación promovida por televisa y demás televisoras no tiene que ver únicamente con sembrar la ignorancia y cuasi beatificar la miseria. La televisión “pública” en México se ha encargado también de dictar la educación sentimental en el país y con ello ha grabado con hierro en el imaginario popular mexicano mode- los de “masculinidad” y “feminidad”. Ha enaltecido la belleza y la posesión de bienes sobre todos los valores humanos. Ha aplau- dido la masculinidad violenta y machista al tiempo que condena la emancipación femenina y la cultura queer-cuir.

 

Con Ficción Política, Katia Sepúlveda cuestiona la intención ideológica del set de grabación de la telenovela alemana Amor Prohibido, intervenido por la artista con frases como “turn off the TV” o “Love decolonial” el set alemán representa el aparato entero de los mass media; Así, tanto las intervenciones fotográfi- cas como el poster que se presenta en la exposición, buscan interpelar al espectador para que reflexione en torno a todas aquellas construcciones (ficciones) sociales que nos atraviesan el cuerpo y que moldean el Yo con el que nos identificamos.

 

Abril Castro, México, D.F. diciembre 2015.